tirsdag 26. juni 2012

«Påskeparaden» av Richard Yates


Oversatt av Agnete Øye
Utgitt av Oktober forlag, 2010

I denne romanen møter vi søstrene Emily og Sarah Grimes. Vi følger dem fra foreldrene blir skilt i 1930, da jentene er ni og fem år gamle, og 40 år fram i tid, det vil si: Det er Emily vi følger tettest, men gjennom henne ser vi også hvilken skjebne Sarah får.

Det er vanskelig å skrive mye om denne romanen, synes jeg. Du må nesten lese den selv. Jeg ble umiddelbart grepet av fortellingen og personene, og leste boka fort, fordi jeg måtte finne ut hvordan det gikk. Jeg håpet hele tiden at det skulle gå bra med Emily (til tross for tydelige spor i starten av romanen, på at ingen av de to får særlig lykkelige liv). Jeg ønsket for henne at hun skulle finne den store kjærligheten, slå seg til ro og få et godt liv.

Historien er godt og engasjerende fortalt, og personene er troverdige – det er lett å la seg rive med. Forfatteren har en usentimental, direkte stil, som overlater til leseren selv å fordøye, tenke og føle. Dette er en roman jeg absolutt vil anbefale!

2 kommentarer:

  1. Takk for boktips, den er helt klart notert ned:) Hørtes ut som en god bok:) Ønsker deg en flott dag videre:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen, Gråbekka! Jeg har vært på biblioteket i dag og lånt to andre av samme forfatter - "Revolutionary road" og "Ordensforstyrrelse", og gleder meg til å lese dem!
      En fortsatt fin dag til deg også! :-)

      Slett