søndag 17. juni 2012

«Cat fight» av Ingunn Aamodt

Dette bildet er fra boka, fant og lånte det fra www.marlenaevensen.com
Bildet viser jentene på spennende, ulovlig tur til Moss -
en tur som ikke ble helt som de hadde tenkt...


Utgitt av Cappelen Damm 2011
Illustrert av Marie Lyshol

Marlena har tatt PO for gitt. Han har alltid vært der, og vært innmari forelska i henne, men hun har ikke brydd seg om ham på den måten. Før nå, kanskje. For nå har han blitt kjæreste med Tonje, og det kjenner Marlena tydelig at hun misliker sterkt. Hun og venninnene Minda og Emma legger en Plan A, og om ikke den funker, skal de helt sikkert finne på en Plan B. Tonje skal neimen ikke få stikke av med PO ustraffet…

Dette er den tredje boka om 14-årige Marlena Evensen. Hun bor sammen med mora si, men har også en pappa og en halvsøster, Siri.
Jeg har lest de to første: «Marlena Evensen» og «Hot i syden». Av disse tre, synes jeg nesten denne tredje er den beste; jeg opplevde dette som en ordentlig slukebok.

Jeg tror mange jenter vil kjenne seg igjen i Marlena, selv om kanskje ikke alle er akkurat like jålete som henne og venninnene. (Stikkord: Sminke og klær.) Man kan kjenne seg igjen i at man veldig lett havner i flaue situasjoner i denne alderen, og alle er opptatt av hvordan venner og andre oppfatter en.
Dette er en fin feelgood-roman. Den graver ikke veldig dypt i problemene/tema den tar opp, men det kan man heller ikke forvente i bøker av denne typen. Det er god underholdning, synes jeg; jeg lo godt av flere av de komiske scenene jentene havner i.
Språket er lettlest og virker på meg troverdig - slik kan jeg tenke meg at en (skrivefør) 14-åring kan uttrykke seg.

Kunne man valgt en norsk tittel på boka? ”Katteslagsmål” er kanskje ikke like spenstig som Cat fight, men hva med å spille litt på ordet ”bitsj”, som blir brukt i boka? Hva med et realt ”Bitsjeslagsmål”?

2 kommentarer:

  1. Høres ut som en underholdende bok:) Flott bilde:) Ser ikke helt fornøyd ut der:) Ønsker deg en god kveld videre!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, absolutt underholdende, og dessuten lettlest. Kan det bli bedre? ;-)
      Siden det er blitt morgen siden du skrev kommentaren til meg, ønsker jeg deg en god dag - det ser ut til å bli sol og varmt! :-)

      Slett