onsdag 9. mai 2012

«Ikke flere mord» av Maria Lang

Utgitt av Silke forlag 2012, i serien Silkeperle

Oversatt av Axel S Seeberg, bearbeidet av Kari Wærum
Romanen er tidligere utgitt på norsk i 1971

Silke forlag sendte meg et anmeldereksemplar i håp om at jeg ville lese og blogge.

Relativt nygifte Puck og Einar skal på sommerferie sammen med Pucks far Johannes og Totmes III – pusekatten. Faren blir med til idylliske Skoga på en betingelse: At det ikke blir flere mord!
Selvfølgelig klarer de ikke å unngå å dumpe oppi en mordgåte, selv om det er aldri så fredelig i Skoga til vanlig: De har ikke mer enn så vidt installert seg, før det blir funnet en død, ung mann på plenen utenfor huset hvor de holder til.

Silke forlag har tidligere gitt ut «En morder lyver ikke alene» av samme forfatter; den leste jeg i 2011. Jeg vet også at jeg har lest flere av Maria Langs bøker før, men hvilke? Det kan jeg ikke huske.
«Ikke flere mord» fenget ikke denne leseren, dessverre. Romanen er forholdsvis kort og ført i et lett språk, likevel slet jeg med å komme meg gjennom den.
Mordgåten er sånn passelig sannsynlig, men utførelsen gjør at jeg ikke får til annet enn å stille meg temmelig likegyldig til det meste av det som skjer. Personene i romanen blir aldri levende for meg, derfor får jeg heller ikke til å engasjere meg, til tross for at jeg egentlig liker "kosekrim" og klassiske krimgåter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar