tirsdag 14. februar 2012

«Perfekt kjemi» av Simone Elkeles

Utgitt av Gyldendal 2010
Oversatt av Hilde Stubhaug

Slående vakre Brittany Ellis – sett utenfra er det lett å tro at hun er helt perfekt – blir plassert ved siden av den meksikanske bråkmakeren Alejandro Fuentes (kalt Alex) i høstens første kjemitime, og det viser seg snart at læreren vil at de skal samarbeide om et viktig kjemiprosjekt. Det er siste året på high-school, Brittany må gjøre det bra for å komme inn på colleget hun ønsker – så det å samarbeide med en opprører som Alex er noe helt annet enn hva hun ønsker.
Alex synes selvfølgelig Brittany er pen, men kald og sleip. Han gjør et skrytete veddemål med en kamerat, om at han skal få Brittany til sengs innen Thanksgiving. Etter hvert som de tilbringer en del tid sammen, kjenner både Alex og Brittany at det slår ekte gnister mellom dem. Og de oppdager at bak fasaden er den andre ikke helt som han/hun ønsker å framstå overfor alle andre…

I boka har Brittany og Alex ordet i annet hvert kapittel, noe som gir fin avveksling og liv til fortellingen. Romanen har bra driv, mye konfliktstoff uten at det blir altfor mye, og bortsett fra de innledende kapitlene om Brittany, kjenner jeg at sympatien min ligger der den skal, hos begge hovedpersonene.

Språket fungerer greit, men i Alex’ kapitler krydres det en del med spanske ord og uttrykk som jeg synes man enten kunne oversatt til norsk, eller forklart i ei ordliste. Jeg kan ikke spansk, og når det stadig dukker opp ord jeg ikke forstår, bryter det konsentrasjonen. Jeg kan gjette meg til hva mye av dette betyr, men likevel. 

Dette er historien om Romeo og Julie på nytt – men vi elsker slike historier, gjør vi ikke? Om kjærligheten som (kanskje?) overvinner alt…

3 kommentarer:

  1. Så morsomt at du skriver om denne boken i dag, Randi. Den har jeg nevnt på bloggen min også i anledning dagen :) Jeg må si at jeg falt pladask for historien og hovedpersonene. Bøkene om Fuentes brødrene blir etter hva jeg har hørt bare bedre og bedre.

    SvarSlett
  2. Hei Mari! Ja, jeg hadde flaks der - var akkurat ferdig til å blogge om boka i dag, på Valentinerdagen! :-)
    Så det finnes oppfølgere til Perfekt kjemi? Det visste jeg ikke - tusen takk for opplysningen, og ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig :) Ja, det er en trilogi dette.

      Ha en riktig fin dag du også.

      Slett