lørdag 31. desember 2011

TEMA 2: Leseåret 2011 - statistikk for Pervoluto

I 2011 blogget jeg om 77 bøker. Det er grovt sett alt jeg har lest dette året, med noen få unntak. En del bøker har jeg begynt på, ikke likt og lagt vekk – dem har jeg ikke blogget om. Noen tegneseriebøker, som Pondus, har jeg heller ikke skrevet om. Noen titler har jeg lest om igjen, og noe har jeg lest som research – disse er heller ikke nevnt på bloggen.

Statistikk for 2011:
Det mangler årsstatistikk i oversikten jeg finner på blogspot – jeg finner kolonner for nå, dag, uke, måned og totalt, men ikke per år. Derfor blir det ikke sammenlikninger på helt likt grunnlag – siden noen av innleggene har eksistert/ligget tilgjengelig på bloggen lenger enn andre.
Nedenfor finner du en liste over de 10 totalt mest besøkt innleggene på Pervoluto:

  1. «Min mangel på stolthet og fordom i jakten på Mr Darcy» av Ingrid Schibsted Jacobsen. Innlegget er fra april i år, og er besøkt hele 584 ganger, betydelig flere ganger enn neste på listen. Jeg velger å tro at dette delvis skyldes tittelen på verket, som jeg i blogginnlegget antyder kan regnes som en smule spekulativ. ”Stolthet og fordom”, og ikke minst ”Mr Darcy” tror jeg er søkestrenger mange leter etter på nettet. Men: oversikten i blogspot viser også at det er 117 som har søkt på hele strengen, altså: ”min mangel på stolthet og fordom i jakten på mr darcy” – så det er nok ikke bare tilfeldig at nettopp dette innlegget har fått et høyt besøk.
  2. «Rapsgubbene» av Karin Brunk Holmquist er blitt besøkt 361 ganger. Innlegget er fra juli 2010. Jeg antar at det store besøket skyldes Holmquists og feelgoodsjangerens store popularitet. Jeg tror ikke forlaget har lenket mot mitt innlegg, siden jeg ikke var særlig positiv til boka i innlegget mitt.
  3. «På høye hæler over Grønland» av Siri Østli – besøkt 277 ganger, innlegget er fra februar 2010. Nok en feelgood-roman – er det derfor mange har villet lese om den?
  4. «Markus er konge» av Klaus Hagerup – besøkt 210 ganger, innlegget er fra desember 2010. Dette er omtale av ei barnebok – jeg tror det er mange som søker omtaler av barnebøker.
  5. «Sirile gentlemen søkes» av Karin Brunk Holmquist – besøkt 191 ganger. Dette anser jeg som svært godt besøkt, siden innlegget er fra september i år. Her kan forlaget ha linket mot mitt innlegg, siden jeg i bunn og grunn var positiv til boka.
  6. «Engleslakt» av Ingelin Røssland – besøkt 179 ganger. Innlegget er fra oktober 2010 og Røssland henviser til bloggen min fra sin hjemmeside.
  7. «Venneringen»  av Magnhild Bruheim – besøkt 140 ganger. Innlegget er fra mai 2010.

    «Kjære, jeg må fortelle deg…» av Louisa Young – besøkt 140 ganger – deler 7. plassen med Bruheim. Innlegget er fra august inneværende år.
9. «Nu, jävlar!» av Heidi Linde – er besøkt 139 ganger. Dette innlegget er fra mai i år.
  1. «Aldo Monrad. Konfirmanten» av Arne Berggren – besøkt 124 ganger. Innlegget er fra mars 2010.

Man skal alltid være forsiktig med å trekke for bombastiske konklusjoner ut fra statistikk, men denne listen kan være en indikasjon på at innlegg om feelgood er mest populært, samt omtaler av barne- og ungdomsbøker.
I min forrige temaartikkel spurte jeg om negative omtaler er uønskede - og her får jeg på en måte svaret, som sier: jo, negative omtaler ER ønsket. De to som ligger øverst på listen over mest besøkte totalt, er nettopp i hovedsak negative omtaler.

Statistikk er uansett morsomt, og det er ikke minst tilfredsstillende å se at såpass mange er innom her og leser. Det ser jeg som et tegn på at arbeidet jeg legger ned i bloggen er til nytte og glede for noen - det er jeg glad for. Så får jeg bare leve med at leseren Randi er mange ganger så populær som skribenten Randi; skrivebloggen min, Interscribo, er nemlig langt mindre besøkt enn Pervoluto. :-)
Jeg vil benytte anledningen til å takke alle lesere av bloggene mine, og en særlig takk til dem som har gitt tilbakemeldinger og bidratt til å skape ekstra liv og små diskusjoner her inne, ved å legge igjen kommentarer.
Takk for alle hyggelige diskusjoner om leseopplevelser og bøker i 2011, og godt nytt bokår til dere alle sammen!

4 kommentarer:

  1. Riktig godt nytt år til deg, Randi :)

    SvarSlett
  2. Takk, Mari - og det samme til deg! :-)

    SvarSlett
  3. Takk, det samme, Randi! Som en støtte til din hypotese om Stolthet og fordom kan jeg avsløre at mitt innlegg om Austens roman er blant mine topp fem, og at Stolthet og fordom er blant de mest populære søkene på bloggen min. De innleggene som får flest treff hos meg er krim og klassikere. Det er veldig motiverende å blogge variert når et relativt smalt skuespill som Eugene O'Neills Lang dags ferd mot natt er like populært som Jo Nesbøs Gjenferd.

    Godt nyttår!

    SvarSlett
  4. Godt nytt år, Line - og takk for kommentaren din. Interessant å høre om statistikken for bloggen din; så fint at klassikere og smalere litteratur også er av interesse for bloggleserne!

    SvarSlett