lørdag 19. november 2011

«Da jeg lot deg gå» av Gayle Forman

Utgitt av Cappelen Damm, 2011
Oversatt av Gry Wastvedt

Vi møter igjen Adam og Mia fra «Hvis jeg blir». Det har gått tre år siden den fatale ulykken der Mia mistet moren, faren og broren. Hun ble selv hardt skadd, men overlevde og kom relativt godt fra det til slutt.
Adam er blitt populær rockestjerne, men turnelivet er ikke den drømmetilværelsen han en gang trodde at den ville være. Han er lei av groupier som flokker seg om ham, han er lei journalister, stalkere og paparazzi. Han spiser piller for å holde ut livet. Vi skjønner at bruddet med Mia – som fant sted etter at hun dro langt unna for å studere klassisk musikk – har satt dype spor. Adam har kjærlighetssorg han fremdeles sliter med.
Så møter han litt tilfeldig Mia i New York – hun er nå en anerkjent og dyktig cellist. Han skal dagen etter reise til London for å starte en lang turne, mens Mia skal til Tokyo og starte turne der. Endelig får de snakket ut om hva som egentlig hendte for tre år siden, da det ble slutt. Er det håp om at de kan finne sammen igjen?

I «Hvis jeg blir» var det Mia som fortalte – i denne boka er det Adam. Som i forrige bok veksler vi mellom nåtid og det som har skjedd tidligere.
Dette er nok en rørende og bevegende bok. Jeg kjenner forfatterens innlevelse, engasjement og ekte følelser for det hun skriver om, og det engasjerer.

Jeg anbefaler på det varmeste både «Hvis jeg blir» og «Da jeg lot deg gå».

4 kommentarer:

  1. Jeg må få lest denne boken snart, jeg forhåndsbestilte den engelske utgaven men har enda ikke fått lest den. «Hvis jeg blir» var en veldig fin bok :)

    SvarSlett
  2. Hei Mari!
    Takk for at du legger igjen en kommentar!
    Ja, begge disse var fine bøker, synes jeg - er det ikke deilig å vite at man har noe å glede seg til? :-)

    SvarSlett
  3. Vet du når neste kommer ut "Da jeg lot deg gå" Jeg har lest boka og håper filmen kommer ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ida! Jeg finner ikke spor av at Forman har gitt ut flere bøker om Mia og Adam. Kikket på denne siden: http://gayleforman.com/books/
      Jeg var ikke klar over at "If I stay" var blitt film, men du har tydeligvis sett den? Hvordan var den?
      http://cdon.no/film/if_i_stay-28186950

      Slett