tirsdag 11. oktober 2011

«Verdt å vente på» av Jill Mansell

Utgitt av Cappelen Damm 2011
Oversatt av Linda Marie Vikaune

Cleo har ikke hatt lett for å finne kjærligheten, men det er jo verdt å vente på noe godt, når man til slutt finner en så fabelaktig fyr som Will! Det gjør ingenting at den ufyselige fyren fra skoledagene, nå verdensberømt kunstner, Johnny LaVenture er kommet tilbake til nabolaget – Cleo føler seg ovenpå og høyt hevet over kunstnerens slemme kommentarer, nå som hun har Will.
Dessverre viser Will seg å være langt fra så perfekt som Cleo har trodd – kan det være flere menn i omgivelsene hun har tatt feil av?

Dette er andre roman jeg leser av Mansell, og selv om den for så vidt er søt, hyggelig og underholdende, tror jeg kanskje det holder med disse to jeg har lest. Jeg kjenner igjen persongalleriet – eller rettere: typegalleriet – og gjetter derfor litt for fort hvem det er som skal få hverandre. Dessuten er det flere hovedpersoner her, Cleos venn Ash og Cleos søster Abbie med hver sine forbindelser skal det også ordnes opp i. For meg blir hovedhistorien omkring Cleo litt forstyrret av alle de andre ”skjebnene” – jeg er ikke så glad i romaner som handler om for mange mennesker på en gang.

Språklig er det greit nok, men ikke mer enn det. Av og til har jeg følelsen av at oversetteren ikke har vært helt konsentrert. Jeg finner ikke mange direkte feil, men av og til blir det hanglende og upresist.
Eksempel s 219:
«… hadde hun hørt en av landets eldste og mest populære skuespillerinner bli intervjuet på TV om sitt femtito år lange og svimlende lykkelige ekteskap med sin mann, som ble slått til ridder for sitt bidrag til scenekunsten
Her er meningen usikker: Er det skuespilleren eller mannen hennes som ble slått til ridder?

S 109: «Å, herregud, se hvem som kom gående ut gjennom glassdørene!»
Hadde dørene enda vært åpne – dette høres jo farlig ut.

S 264: «… og så skifte ut av joggebuksene før hun gikk til butikken
Jeg skjønner hva som menes, men det er ikke slik vi vanligvis uttrykker oss. Du skifter fra eller til noe, men ikke ut av noe?

Men grei nok underholdning som sagt, om du liker kjærlighet og feelgood.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar