torsdag 27. oktober 2011

«Hvis jeg blir» av Gayle Forman

Utgitt av Cappelen Damm 2011
Oversatt av Gry Wastvedt

Denne ungdomsromanen handler om 17 år gamle Mia. Hun er en dyktig cello-spiller, og liker klassisk musikk. Kjæresten Adam spiller el-gitar og er glad i rock. Mia ønsker å studere musikk, men da må hun reise langt vekk fra familien og Adam – orker hun virkelig det?
En vinterdag skjer en fatal bilulykke, og Mia blir etterpå liggende i koma. I en form for ute-av-kroppen-opplevelse befinner hun seg ved siden av seg selv på sykehuset – hun ser familie, venner og Adam komme for å besøke henne. Hun forstår at hun kan ha et valg – hun kan velge om hun vil gi opp, eller om hun vil kjempe for å kunne forbli blant de levende. Men uten den nærmeste familien sin rundt seg, vil hun orke å bli?

Dette er en sterk leseopplevelse; romanen utfordrer følelsene. Kontrastene mellom det lykkelige familielivet Mia levde sammen med foreldrene og lillebroren – som blir vist i små tilbakeblikk Mia har mens hun befinner seg på sykehuset – og det vonde som har skjedd i og etter ulykken – det er kontraster som river i en. En sterk roman om livet og døden, gleden og sorgen – og om kjærlighet, familie og vennskap – som like gjerne kan leses av voksne.

4 kommentarer:

  1. hei boken er kjempe bra, men den hopper veldig mye fram og tilbake hele tiden. Men jeg syns det var veldig spennende på begynnelsen at det skjedde en bilulykke da. Veldg bra bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anonym! Takk for at du la igjen en kommentar.
      Bøker som hopper mellom personer og i tid, kan være krevende å lese. Samtidig kan man få fram flere sider av historien ved å gjøre slike hopp.
      Det er en stund siden jeg leste denne, så jeg kan ikke helt huske hva jeg syntes om hoppingen du nevner.
      Men vi er visst uansett enige om at boka totalt sett er bra :-)

      Slett
  2. hei, jeg leser denne utrolige boka nå og skal skrive en presentasjon av denne boken, jeg går forresten i 8 klasse. Jeg skjønte ikke boken fult ut, men jeg lurer på en ting. Er teddy død eller lever han på slutten? for det står at ho og adam besøker 3 graver som står ved siden av hverandre, to av de er jo mammaen og pappaen sin, men den tredje? er det Teddy sin eller en av personene i den andre bilen som de kolliderte med? håper på svar, dette er den beste boka jeg har lest noen sinne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anonym! Det er lenge siden jeg leste denne boka nå, og jeg husker ikke detaljene lenger. Hvis det var tre graver, kan det vel hende det gikk galt med Teddy også, men jeg husker ærlig talt ikke.
      Generelt til det med å forstå bøker, så er det av og til at forfattere lager litt åpne tekster, som kan forstås på ulikt vis. Den som leser kan da legge ulik betydning i det som står. Kanskje du kjenner noen andre som har lest boka og som husker handlingen litt bedre? Eller du kan google boka og se om noen har gitt et mer detaljert handlingsreferat.
      Lykke til med presentasjonen!

      Slett