onsdag 26. oktober 2011

«Dvergen og isfuglen» av Roar Sørensen

Utgitt som e-bok av Tekstloftet forlag, 2011
Første gang utgitt av Grøndahl forlag, 1986

Forlaget sendte meg boka som pdf-fil, i håp om at jeg ville lese og blogge.

Handlingen: Et kunstnerpar har installert seg på et lite, nedlagt småbruk. Jeg-fortelleren bodde på dette småbruket som barn, og han har ikke gode minner herfra. Hvor lurt var det å komme tilbake hit?

Boka er gåtefull og mystisk – enkelte sekvenser er nesten som drømmesyn, for ikke å si mareritt. Av ulike årsaker – som vi diagnostiserer oss fram til etter hvert – er det fra starten vanskelig å forstå eller tolke alt jeg-fortelleren kommer med. Men når vi litt etter litt tilegner oss handlingen og oppfatter ”stemmen”, skjønner vi sammenhengen, samtidig som uhyggen øker.
Kort sagt er dette en spennende, liten roman som fortjener å bli lest.
Det blir interessant å følge med på om «Dvergen og isfuglen» kan få nytt liv, nå som den er tilgjengelig som e-bok.

Språket er godt, litt radikalt, med a- og i-endinger – et språk som passer til en 80-tallskunstner.

«Dvergen og isfuglen» er Sørensens debut som romanforfatter. Siden har han gitt ut to romaner til, dokumentaren «Kalayaan» (1988) og kriminalen «Magellans kors» (2009). I tillegg har han oversatt en rekke bøker, blant annet Robert Ludlums spenningsbøker.

14 kommentarer:

  1. Boken finnes på iBooks og via følgende lenke:
    http://itunes.apple.com/se/book/dvergen-og-isfuglen/id473219573?mt=11

    SvarSlett
  2. Takk uppsalahansen - dagens reklame fikk du stå for :-)

    SvarSlett
  3. Muligens på kanten til ufint å lenke på den måten, men da du fikk lese boken, var den ennå ikke sluppet på iBooks, så det blir knapt mer rykende ferskt enn dette :)

    SvarSlett
  4. Helt i orden, uppsalahansen, du får lov av meg! :-)
    Jeg kan jo legge til at folk som foretrekker å lese på papir, kan oppsøke sitt nærmeste folkebibliotek. Om de ikke har boka i egen samling der, så skaffer de den via fjernlån.

    SvarSlett
  5. Takk. Selv har jeg blitt tilhenger av "minste motstands vei", i hvert fall når det gjelder å lese bøker. Et klikk, og vips så har jeg en interessant bok på lesebrettet mitt, eller i iPhonen. En ny og stor leseverden har åpnet seg med umiddelbar tilgjengelighet.

    SvarSlett
  6. Du er ung og du er mann - så jeg blir ikke overrasket over at du liker lesebrett.
    Jeg må si jeg synes papirboka er genial, jeg liker følelsen av å holde den, snuse på den, se hvor mye jeg har lest, bla tilbake når jeg kommer på at det er noe jeg vil sjekke fra foregående sider. Papirboka oppleves som så mye mer konkret - og jeg liker konkret.
    Men aller mest er jeg (i likhet med deg, sikkert) opptatt av bokas innhold - og det er jo det samme uansett innpakning.

    SvarSlett
  7. Ung...? Nuvel ;)

    Når det er sagt, så liker jeg trebøker også, ikke bare e-bøker, av de samme grunnene som du oppgir, bortsett fra det med lukta. Det har jeg aldri skjønt. Joda, bøker kan lukte, dufte og stinke, men jeg har aldri blitt følelsemessig knyttet til mediet på grunn av odøren. Innholdet, derimot. Der er litteraturen. For meg. Uten at trebøker og e-bøker bør utelukke hverandre.

    SvarSlett
  8. Nye bøker lukter som regel godt - litt tre, litt trykksverte, litt lim? Legg nesa inntil og prøv!
    Gamle bøker kan også lukte godt - avhenger litt av hva de har vært borte i.
    Godt brukte bibliotekbøker kan stinke forferdelig - innrøykte, tilsølte - garantert ikke noe du lyster å ta med deg på senga!

    SvarSlett
  9. Morsomt å våkne til at boka topper den norske bestselgerlista :)

    SvarSlett
  10. Takk. Sprøtt, uvirkelig, helt crazy å se det, men etter å ha dobbeltsjekket, flere ganger, så må jeg innse at slik er det, med et usikkert forbehold om at jeg ikke har våknet ennå, da :)

    Selv takk.

    SvarSlett
  11. Hei, igjen og takk for sist.
    Det viste seg å være for godt til å være sant, som det oftest er når det er det.

    Har fått vite at ettersom jeg sitter i Sverige, så var det salgstall for norske titler kjøpt i Sverige som jeg fikk se på min svenske versjon av iTunes' bestselgerliste...

    Dumhetej, som min 2,5 år gamle sønn ville sagt.

    SvarSlett
  12. Morn igjen!
    Akk ja, det var jo synd - det var for godt til å være sant, altså.
    Men boka topper i alle fall listen over mest solgte norske bøker i Sverige, eller hur? Det er jo enda noe...
    Og kan sikkert brukes i markedsføringen.
    ØVERST PÅ TOPP TI-LISTA, kan det stå med feite typer! Og så noe med knøttliten skrift et bortgjemt sted, om at det gjelder norske bøker solgt i Sverige...

    SvarSlett