tirsdag 21. juni 2011

«På vegne av venner : essay» av Kristopher Schau

Utgitt av forlaget Oktober, 2009

Schau bestemte seg for å gå i begravelser som av ulike årsaker ble tatt hånd om av det offentlige. Ved slike begravelser står det ofte i dødsannonsene «På vegne av venner», og til selve begravelsesseremonien møter det kanskje ikke opp noen utenom presten, organisten og gravferdsagenten.
Schau ville undersøke dette fenomenet nærmere, som han skriver på side 9: «Jeg ville vite hva dette var; og jeg ville være der.»
Han syntes heller ikke det var riktig at mennesker skulle legge ut på sin siste reise helt alene, som det står side 9: «Man skal ikke være alene på veien ut. Det skal man bare ikke.»
I boka forteller Schau – han beskriver nøkternt, samtidig følelsesladet – om en del av begravelsene han deltok i. Etter noen måneder avslutter han prosjektet. Han skriver s 91: «Det er månedsvis siden jeg var i en begravelse sist. Premisset var soleklart. Idet det sluttet å gå inn på meg, eller magefølelsen sa at «nå var det nok», skulle jeg gi meg. Så jeg ga meg.»
Dette er en liten bok som er verdt å lese. Den setter både tanker og følelser i sving. Det kommer opp en hel rekke spørsmål man kan filosofere over, vedrørende liv, død og tro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar