søndag 17. april 2011

«Med egne øyne» av Arne Svingen og Christoffer Grav

Utgitt av Cappelen Damm 2010

Forlaget presenterer boka som en illustrert roman, men mener også at historien befinner seg et sted mellom tekst og illustrasjoner.

Jeg mener boka best beskrives som en billedbok for ungdom – teksten og illustrasjonene i samspill skaper historien. Etter min mening vil teksten vanskelig kunne stå alene – til det er den for scenisk og springende. Uten illustrasjonene til å plassere meg i tid og rom, ville jeg strevd med å skjønne gangen i historien.

Boka handler om popstjerna Jim som begynner å bli mett – eller kanskje bare sliten? – av suksessen på scena. Det er tungt å holde konsert etter konsert og gi jernet hver gang. Manageren maser, jentene flokker seg om ham – det blir for mye av det gode.
Han tar seg en liten pause, stikker fra maset og drar på hyttetur. Der – på stranda – møter han rødhårede, vakre Lise. Hun er blind, og ”ser” Jim på en helt annen måte enn fansen – noe som gjør Jim veldig godt.

For meg er boka først og fremst en ganske søt kjærlighetshistorie. Jeg tror å se at forfatteren forsøker å dykke dypere ned i Jims psyke, men jeg synes ikke det blir veldig dypt han kommer, siden forfatteren har valgt en fåmælt og handlingsorientert stil. Men boka er absolutt fin og engasjerende!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar