fredag 14. januar 2011

«Nøkkelen» av Margit Sandemo


Boka er utgitt sammen med «Kongekronen» i serien Margit Sandemos beste.

Katja arbeider som sekretær i et firma – nærmere bestemt Svantessons papp og kartong. En dag overhører hun en samtale inne i arkivet – noe om en nøkkel, og en flyger – Jonas Callenberg – som skal tas av dage. Katja tror først det må ha vært et skuespill i radioen hun hørte, men det viser seg at det ikke er slik det henger sammen. Snart er Katja midt oppe i et spennende eventyr – dødelig spennende…

Jeg liker å lese kjærlighetsromaner og feelgood, og da jeg var ung ville jeg gjerne lese mest mulig av det Margit Sandemo skrev. Bøkene hennes har ofte en dramatisk, spennende handling, i tillegg til kjærlighetshistorien, som stort sett er lett å leve seg inn i. Og Sandemo formidler en naiv ståltro på kjærligheten og at det gode skal seire, som gjør godt å lese.

Av og til når jeg virkelig vil koble av, kan jeg lese slike bøker som dette. Her er det bare å gi seg over og drømme seg vekk. Det vil si: Hvis du klarer å skru av den kritiske leseren, som leter etter dårlig språk og logiske brister…
Jeg må innrømme at jeg ikke helt klarte det denne gangen. Så vidt jeg kjenner til, skriver Sandemo alle sine bøker på svensk, for så å få dem oversatt til norsk. Når jeg leter etter navn på oversetter i boka, kan jeg imidlertid ikke finne det, så helt sikker kan man ikke være. I alle fall ligger det igjen en tydelig svensk undertone i teksten – til en viss grad sjarmerende, men det klinger ikke alltid like godt. Jeg finner også en del trykkfeil og slurv, enten det skriver seg fra forfatteren selv, oversetteren eller forlagets manglende korrekturlesing.
Plotet var litt søkt i denne boka, men som tidtrøyte og underholdning fungerte det, likevel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar