lørdag 3. juli 2010

«Nå spøker du?» av Sophie Kinsella



Denne forfatteren har jeg lest en god del av. Bøkene hennes pleier å være gøyale, koselige og romantiske, gjerne med en hovedperson som er eller virker forvirret og følgelig roter ting til, som for eksempel bøkene om shopoholikeren Becky Bloomwood. Denne boka føyer seg fint inn i stilen jeg kjenner som Kinsellas.

Her møter vi Lara, idet hun møter opp i bisettelsen etter grandtante Sadie. Sadie ble 105 år gammel, og døde ensom og glemt på et aldershjem. I begravelsen opplever Lara å bli nærmest antastet av Sadies gjenferd; gestaltet som ei tynn jente i 20-årene, med klær i 1920-tallsstil. Gjenferdet snakker med ubehagelig skarp røst i Laras øre, og får Lara til å avbryte og utsette hele bisettelsen, ved at hun reiser seg og hevder høylydt at grandtanten er blitt myrdet.
Sadie er oppsatt på å få tak i et spesielt halsbånd som er blitt borte – før dette halsbåndet er tilbake om halsen på henne, får hun ikke fred, og nå skal Lara hjelpe henne med å finne det. Slik får Lara Sadies gjenferd med seg som et nokså slitsomt vedheng, men gjenferdet viser seg også å være til glede og nytte for henne, blant annet da Lara på en fest og – for å gjøre inntrykk – skryter av at hun er tankeleser.

Jeg synes denne boka var underholdende og romantisk – jeg koste meg da jeg leste den, og det var fint at boka var tykk (450 s). Det gjorde ingenting at basis i storyen føles usannsynlig.

Jeg merket meg bare noen få småfeil, som rot med sitattegn og noen trykkfeil. (For eksempel ”fortsauskanten” s. 269. Og oversetteren (antar jeg) har hatt en forkjærlighet for verbet ”replisere”, noe som gir et stivt og konstruert inntrykk hver gang det dukker opp.

Og kunne ikke forlaget greid å finne en bedre tittel på boka? Den engelske originaltittelen er ”Twenties girl”, noe som i selve boka er oversatt til ”tjuetallspiken”. Det hadde vært et bedre alternativ, synes jeg – eller hva med ”Jenta fra tjuetallet”, ”Tjuetallsjenta” eller noe lignende?

Men jeg lot meg altså begeistre av handling og persongalleri, og koste meg virkelig med denne romanen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar