søndag 27. juni 2010

"Venninner på ville veier" av Lauren Weisberger



Forfatteren av denne feelgood-boka står også bak ”En djevel i Prada”, som dessuten er filmatisert. Den boka leste jeg aldri, men jeg så filmen. Den fant jeg både underholdende, morsom og søt.

”Venninner på ville veier” handler om de tre venninnene Leigh, Emmy og Adriana, som bor i New York.
Emmy er nettopp blitt singel etter at kjæresten har slått opp med henne, til fordel for en yngre kvinne.
Leigh har kapret drømmemannen – det er i alle fall den alminnelige oppfatningen om typen – men hvorfor blir ikke Leigh selv fullkomment lykkelig når han frir og gir henne den mest utsøkte forlovelsesring?
Adriana er den lekreste av de tre og feier over mannfolkene med stor appetitt; hun bare nyter livet. Men hun nærmer seg altså 30 og begynner å frykte at hun kan være i ferd med å miste draget.
Jentene inngår en slags pakt, der de hver for seg må love en drastisk forandring i løpet av ett år. Adriana sverger at hun skal bli mer moralsk og monogam. Hun vil gå for å finne drømmemannen og forlove seg med ham. Emmy skal bli mindre moralsk og monogam, og bare ha det gøy med uforpliktende sex. Leigh vet ikke helt hva hun som skal gi som løfte, men livet hennes tar også en ny sving…

Starten av boka opplevdes som noe svak og treg – men etter hvert begynte heldigvis historien å fenge og jeg kjente drivet. Svakheten i starten skyldes pratsomme, innholdsfattige partier. Andre kvinner vil kanskje finne det interessant, men nesten helsider med detaljerte beskrivelser av hvordan jentene steller håret, kler seg og sminker seg – den slags er ikke min favorittlesning. Så blir det nødvendigvis en del som skal på plass i starten, når det er tre hovedpersoner som skal introduseres, med hver sine familiemedlemmer, venner, arbeidskolleger med mer.
Jeg merket meg noen småfeil, særlig slurv med sitattegn (« ») i første del av boka, og på side 103 dukker det opp noen mystiske ”forlengelsesledninger” – det er vel det vi pleier å kalle ”skjøteledninger”.
Nok om det: Da det først løsnet, fant jeg denne boka svært underholdende – her er intriger og kjærlighet i mengder.

Boka er utgitt i serien ”Litterære drops” – en serie du bør ta en nærmere titt på, om du liker feelgood.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar