onsdag 19. mai 2010

"Sameland" av Magne Hovden



Denne morsomme, lettleste boka handler om Roy og Leif. De kan ingenting om samer eller samisk kultur, men har sansen for lettjente penger – derfor går de for å opprette fornøyelsesparken ”Sameland” i Pasvikdalen, hvor de planlegger å ta seg klekkelig betalt av turister som drømmer om å finne sitt ”indre reinsdyr”.

Ideen til boka er god, og Hovden får mye humor ut av dette. Og hvem vet – kanskje han blir rik av Sameland-påfunnet sitt?

At man kan sammenligne med Paasilinna og Pondus er blitt nevnt, og jeg forstår hvorfor. Her drikkes det øl, damer sjekkes, og persongalleriet omfatter flere merkverdige og skrullete fyrer.

Jeg lot meg absolutt begeistre, men hvis jeg skal være pirkete, synes jeg forfatteren kunne tegnet hovedpersonene litt tydeligere for oss. Roy og Leif blir for meg nokså like – jeg klarer ikke alltid å skille dem fra hverandre. Personene i boka er mer typer enn ekte personer, men det må man regne med i en bok som denne – som tydelig har som hovedmål å underholde leseren.

Språklig er det noe småtteri å pirke på her og der. Enkelte setninger blir lange og kronglete, og når forfatteren er kommet til et klimaks i handlingen – som han har bygget opp mot på en glimrende måte – blir det ikke så mye av et klimaks som jeg forventet. I stor grad skyldes dette språket – farten holdes nede av lange setninger, som gjerne kunne vært stykket opp til flere korte. Slik hadde vi fått bedre flyt og sterkere oppfattelse av de enkelte bitene i handlingen.
Eksempel s. 188: «Pekkonen slapp taket i Audun, som deiset i bakken og pilte av gårde innover i skauen, og gikk for å hjelpe Timo, men skled i reinsdyrlort og slo hodet mot en trerot.»

”Sameland” er forfatterens romandebut, og jeg håper han kommer til å skrive mer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar