fredag 13. november 2009

"Marlena Evensen" av Ingunn Aamodt



Denne ungdomsboka handler om Marlena og de to bestevenninnene, Emma og Minda. De går i niende klasse, og før skoleballet klekker de ut en plan for å komme i kontakt med hver sin kjekke tiendeklassegutt – dette foregår per e-post under hemmelig alias.
Hovedtema i boka er altså kjærlighet og hvordan kapre den kjekkeste gutten, men en dæsj av problematisk familieliv og slanking er også med som sidetema.
Marlenas mor har dilla på TV-serien ”Days of our lives”, og det er en av heltinnene fra serien Marlena er oppkalt etter. I løpet av bokas gang henvises det flere ganger til denne serien og karakterer derfra. Jeg håper at disse henvisningene er ukjente for mange av leserne! Jeg kjenner serien så vidt, (den er virkelig dårlig!) men selv om jeg vagt husker noen få av navnene som nevnes, synes jeg ikke dette var så smart å ha med i boka. I alle fall ikke gjentatte ganger.

Historien utvikler seg på en spennende måte og du ønsker å lese videre, nærmest sluke hele historien i ett jafs. Jeg tror fjortisjenter vil kjenne seg igjen i denne boka, slik jentene her bruker masse energi på å bekymre seg for om de ser feite eller teite ut, hvem det er flaut å vise seg sammen med ute, samt at de avstandsforelskelser seg i noen av de eldre guttene i skolegården. Og mange vil sikkert kjenne seg igjen i hvordan man lett kan rote det til og såre andre mennesker ved å være tankeløs og egosentrisk.

Boka er lekker utseendemessig, med fine illustrasjoner og mange rosa detaljer. På baksiden av omslaget står det at dette er første bok om Marlena Evensen – så her blir det tydeligvis en serie.
Jeg tror jentene i den rette alderen vil elske denne boka – her kan du drømme deg bort, men samtidig kjenne deg litt igjen i Marlenas strabaser.
Hvis jeg skal innvende noe, må det være at personer og handling er litt overflatisk og lettvint.
Boka minner meg litt om Jacqueline Wilsons bøker ”Guttegærne jenter”, ”Deppa jenter”, ”Ustyrlige jenter” og ”Stressa jenter”, men Wilson har bedre karaktertegninger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar