mandag 28. september 2009

"Panserhjerte" av Jo Nesbø



Denne boka har jeg ventet på og gledet meg til. Nesbøs bøker med politietterforskeren Harry Hole i hovedrollen er virkelig spennende lesning. De to første bøkene - ”Flaggermusmannen” og ”Kakerlakkene” - er etter min mening betydelig svakere enn de som følger senere i rekken av åtte bøker om Harry Hole. Som for så mange andre forfattere er det også for Nesbø tydelig å se en forbedring utover i forfatterskapet.

”Panserhjerte” innfrir forventningene; dette er spennende lesning og man fryder seg over at boka er tykk, slik at man kan se frem til mange timer med god underholdning. Nesbø kan kunsten å spenne oss på pinebenken – her kan vi aldri føle oss trygge. Hvem er de snille, hvem kan vi stole på?
Vi kan ikke stole på at Nesbø skåner helten sin heller, alkoholikeren Harry Hole, som har så rikelig med undergangskrefter i seg.
Som leser vet jeg at Nesbø kommer til å lure meg, så jeg er på vakt. Det hjelper lite: Flere steder i løpet av bokas gang ble jeg overrasket over vendingen historien tok. Sammen med politiet trodde jeg igjen og igjen at NÅ var vi i nærheten av den endelige løsningen, men nei… Nesbø legger en mengde feller underveis for oss lesere, og denne leseren lot seg lure gang etter gang.

Hvis jeg skal kritisere noe i boka, må det være at noe av handlingen føles usannsynlig, slik deler av ”Snømannen” også virket vel konstruert.
Dessuten synes jeg at noen av dialogene virker mindre gjennomarbeidet. En gjennomgangsreplikk i boka er ”Mm.” Den kommer igjen ofte underveis – så ofte at jeg begynte å legge merke til det lenge før jeg var kommet halvveis. At Nesbø bruker ”Mm.” i dialogene et par ganger hadde ikke gjort noe, men den kommer igjen gang etter gang. Til slutt ser jeg dette som en glipp – her har det vært for lite engasjement og bevissthet hos forfatteren. Han som ellers tydelig legger så mye arbeid i utførelsen av hver setning, hver beskrivelse.

Men: Innvendingene mine er bare småpirk. Gled deg til denne boka!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar