onsdag 12. august 2009

"Døden ved vann" av Torkil Damhaug



Dette var første gang jeg leste noe av Damhaug. Han er lege og har gitt ut flere bøker tidligere – tre ”vanlige” romaner, og dette er den andre kriminal-romanen hans.

Denne romanen har jeg lest og hørt skal være svært bra, og jeg fikk lyst til å prøve den. Starten var passe gåtefull og nervepirrende, slik at jeg bare måtte fortsette.
Utover i boka er det partier hvor jeg føler at handlingen står mer stille og det går trått å lese, men så kan det uventet dukke opp noe og fortellingen får ny fart.

Damhaug skriver ikke spesielt pertentlig og ordentlig – han har mange ufullstendige setninger, noe som gir en maskulin, brysk, hoggende stil. Eller kanskje ”effektiv” er ordet?
De korte setningene kan jo gjøre sitt til at rytmen jages opp og det blir avveksling til langsommere partier, der det ikke skjer så mye spennende. Personlig liker jeg språk som er mer fullstendig og ”korrekt”. Hvis språket i en roman er gjennomført og godt, så glir det så lett og umerkelig unna at du nesten ikke reflekterer over hvordan språket er, bortsett fra at det er bra. Her tenker jeg mye på det, og det forstyrrer til en viss grad. Men det kan være bare meg og mine preferanser.

Jeg vet ikke om jeg kan si det er så mye som skiller denne kriminalromanen fra andre av samme slag, men den er velskrevet og godt komponert, og jeg kan absolutt anbefale den til lesere som liker krim.

2 kommentarer:

  1. Dramatiseringen av boken går for tiden som radioteater på NRK. Har hørt to episoder og fått sansen. Sjekk ut Krimtimen :)

    SvarSlett
  2. Hallo krimbloggeren!
    Dette høres spennende ut - takk for tips! :-)

    SvarSlett