mandag 8. juni 2009

"Beretningen om herr Roos" av Håkan Nesser

Dette er bok nummer tre om etterforskeren Gunnar Barbarotti. De to
første: "Menneske uten hund" og "En helt annen historie" bør du lese, hvis du er glad i krim, altså.
De to første Barbarotti-bøkene er finurlig bygd opp og du blir overrasket, nærmest lurt. (Eller kanskje det er bare meg - jeg er ekstra naiv, antakelig?) Og avslutningen henger litt i det blå, men på en sånn måte at du tilgir forfatteren dette. (Det skal jo helst være slik i kriminalromaner, at man oppklarer og rydder opp og samler trådene til slutt!)

Denne tredje boka er jeg dessverre ikke så tilfreds med. Starten er meget bra. Man fornemmer at det ligger noe uhellssvangert i lufta. Og beskrivelsen av herr Roos' hverdag og kjedsommelige tilværelse er skrevet slik at det fenger.
Så skjer det en meget dramatisk hendelse, men derfra og ut - siste halvdel av boka - da blir det mye uinteressant plapring og tomgang, synes jeg. Det er faktisk slik at jeg ikke er helt sikker på om boka er anbefalesesverdig, men jeg er muligens for streng?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar